Liderliğin Yeni Yüzü: Geleceğin CEO’ları CTO’lar Olabilir mi? | Laba Eğitim Platformu
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Arama

içerik

Liderliğin Yeni Yüzü: Geleceğin CEO’ları CTO’lar Olabilir mi?

Pandemi süreciyle beraber tüm sektörleri etkisi altına alan teknoloji çağı, liderlik yaklaşımlarında da değişim ihtiyacını doğuruyor.

cover-3-6657358c9c4f8613429321.webp

Geçtiğimiz yıllarda büyümenin yolunun teknolojik yeniliklerden geçtiğini keşfeden çoğu şirket, teknik departman ve Ar-Ge alanlarında yatırımlarını artırmaya başladı. 2000’li yıllara damgasını vuran dot-com balonu, dijital dönüşümde çığır açan gelişmeler ve COVID-19 pandemisinin bu dönüşümü hızlandırması, teknoloji liderleri CTO’ların da stratejik konumunu değiştirdi.

Dijital çağda güçlü bir teknoloji lideri, şirketler için her zamankinden daha büyük bir önem taşıyor. CTO’lar, şirketlerin vizyonunu dijital çağa paralel olarak geliştirirken, aynı zamanda maliyet verimliliğini yönetiyor, agile gibi metotlarla mevcut şartlara uyumu güçlendiriyor ve geleceğin fırsatlarını günümüze taşıyor. Peki bu durum, şirketlerin liderlik dinamiğine nasıl etki ediyor? Birlikte inceliyoruz.

CTO’ların Yeni Nesil İş Dünyasındaki Değişen Rolü

Teknik müdür, teknolojiden sorumlu yönetici, bilim ve teknolojiden sorumlu başkan yardımcısı… Teknolojik girişimlerin 1990’lı yıllarda yükselişiyle oluşan dot-com furyasından önce, CTO ünvanı şirketlere göre değişiklik gösteren, bazılarında ise hiç bulunmayan bir pozisyondu. BT endüstrisinin son çeyrek asırda kazandığı inovasyon ivmesi, CTO’ların şirket içindeki sorumluluklarını ve önemini büyük ölçüde artırdı.

Modern çağda CTO rolü, neredeyse tüm şirketlerin ayrılmaz bir parçası haline geldi. Eğitimden sağlığa, finanstan devlet işlerine kadar her alanda dijitalleşme ile karşı karşıya olduğumuz bir dönemde, BT sektöründe olmayan kuruluşlar için bile teknoloji, şirket sahipleri ve yöneticilerinin öncelikleri arasında yer alıyor. Tüm sektörleri etkileyen dijital dönüşüm, uygulama aşamasında yeni yazılımların kullanıma sunulmasını, analitik ve makine öğrenimi yeteneklerinin geliştirilmesini, çalışanların her yerden verimli bir şekilde çalışmasına olanak tanıyan araçların ve bağlanabilirliğin sağlanmasını da gerektiriyor. İşte bu noktada devreye CTO’lar giriyor.

Bugün CTO’lar, şirketleri müşterilerine değer sunacak şekilde donatmak ve geleceğe güç katmak açısından yeni sorumluluklar üstlenirken, teknoloji fonksiyonuna, inovasyona ve giderek artan bir şekilde ürün yönetimine de liderlik ediyor. Booking.com’un CTO’su Austin Sheppard, pozisyonun değişen dinamiği hakkında şunları söylüyor;

“On yıl önce CTO, bugüne kıyasla bir arka ofis ve destek rolüydü. Günümüzde çeşitli sektörlere baktığınızda, CTO'nun giderek CFO, CMO ve COO ile birlikte ‘ön koltukta oturan’ bir yönetici haline geldiğini görüyorsunuz.” 

CTO’ların, yönetim kurullarına teknoloji konusunda uzman tavsiyesi vermesi, şirketlerin teknolojik vizyonunu belirlemesi ve şirketin stratejisinde temel bir rol oynaması Sheppard’ın sözlerini doğruluyor. Ek olarak, iş gücü ve rekabete yön veren yeni nesil teknolojilerin artan önemi de bu dönüşümü hızlandırıyor:

Bulut Bilişimi: Bulut platformları, şirketlere ölçeklenebilirlik, esneklik ve düşük operasyonel maliyetler sunar. Son yıllarda yükselişte olan bulut bilişiminin, GMI’ın araştırma sonuçlarına göre 2031’e kadar 2.5 trilyon dolar değerine ulaşması bekleniyor. Yükseliş hızla devam ederken, CTO’ların bir bulut mimarı kadar teknik bilgiye sahip olmanın yanı sıra, piyasayı doğru analiz edebilmeleri ve analiz sonuçlarını şirket stratejisine paralel olarak uygulamaya koymaları gerekiyor.

SaaS (Hizmet Olarak Yazılım): Statista verileri, SaaS sektörünün 2028’e kadar %7.33’lük artış oranıyla 374 trilyon dolara ulaşacağını öngörüyor. Şirketler için maliyet tasarrufu, ölçeklenebilirlik, çeviklik ve otomasyon olanakları sunan yazılım hizmetleri, hem hizmet sağlayıcı hem de hizmetlerden faydalanan şirketlerin CTO’larının sorumluluk alanlarını genişletiyor.

Yapay Zeka: Otomasyon ve makinelerin iş gücüne entegrasyonunun kökenleri Sanayi Devrimi’ne uzansa da günümüzde yapay zeka alanında gerçekleşen çığır açıcı gelişmeler, bu dengeyi sağlama noktasında yeni sorunlar doğuruyor. Yapay zekayı benimsemeyen şirketleri riskli bir gelecek beklerken, şirket CTO’larına bu denge savaşında her geçen gün artan yapay zeka fırsatlarını yakalama, yapay zeka için uygun bir altyapı oluşturma ve teknik ekiplerin yapay zeka ile uyumlu bir şekilde çalışmasını sağlama rolleri düşüyor.

Big Data: 2000’li yıllarda “yeni petrol” olarak adlandırılan veri, günümüzde petrolden de değerli, sınırsız bir kaynak olarak görülüyor. Dünya çapında çoğu şirket, bu kaynaktan maksimum verimi alabilmek adına veri odaklı bir yaklaşım benimserken, CTO'lar da veri stratejilerinin geliştirilmesinde, gerekli altyapının oluşturulmasında ve verinin güvenliğinin sağlanmasında şirketlere liderlik ediyor.

cto nedir

Teknoloji daha birçok alanda şirketlerin strateji planına ön sıradan dahil olurken, teknoloji liderlerinin beceri setlerini geliştirmeleri gerekiyor:

Teknik Uzmanlık: CTO rolünün kalbinde hala teknik uzmanlık yatıyor. Var olan teknolojilere dair derin bir anlayış pozisyonun yapı taşı olmaya devam ederken, ortaya çıkan trendler ve inovasyonlar hakkında daha geniş bilgi sahibi olmak kritik bir önem taşıyor.

Vizyon Öncülüğü: İş dünyasının geçmiş düzeninden farklı olarak, ortaya çıkan trendlere dair bilgi sahibi olmak günümüz şartlarında kritik bir unsur olsa da artık yeterli değil. CTO’ların, baş döndürücü hızla gelişen yıkıcı teknolojileri şirket stratejileriyle harmanlayarak rekabet ortamında şirketlerine avantaj sağlamaları gerekiyor.

Ekip Yönetimi ve İletişim: CTO pozisyonunun değişen sorumluluklarında, en zorlayıcı nokta ekip yönetimi olabilir. Makale boyunca bahsettiğimiz tüm gelişmeler ve sorumluluklar, doğru teknik ekibin kurulması ve çalışanların değişen teknolojiye ayak uydurmasını sağlamakla tamamlanıyor. Ek olarak, müşterilerin ürün geliştirme sürecinde daha büyük bir rol oynaması, CTO’ların teknik bilgiye sahip olmayan müşteri ve paydaşlara bu karmaşık konseptleri anlaşılır bir biçimde sunmalarını gerektiriyor. 

Kriz Yönetimi: Teknolojinin hızlı gelişimiyle birlikte siber güvenlik tehditleri de çoğalıyor. Bu noktada, güçlü güvenlik altyapıları oluşturma ve kriz anında sakin kalarak olası hatalardan kaçınılmasını sağlama görevi CTO’lara düşüyor.

CTO pozisyonunun genişleyen yetki ve sorumluluk alanı geleceğin CEO’ları arasında daha fazla teknoloji lideriyle karşılaşabileceğimizi gösteriyor. Örneğin, SpaceX ve Tesla’nın CEO’su Elon Musk, geçtiğimiz aylarda X olarak yenilediği Twitter platformunun CTO’luğunu üstleniyor. Netflix’in kurucularından Reed Hastings gibi isimler de CTO geçmişinden geliyor. İçinde bulunduğumuz dönemin ihtiyaçları, liderlik yaklaşımlarını da şekillendiriyor. Dolayısıyla, yıkıcı teknolojiler ve dijital dönüşümün hüküm sürdüğü bir çağda, CTO’ların perde arkasındaki teknik rollerinden sıyrılarak ön saflara geçmesinin kaçınılmaz olduğunu söylemek mümkün. Ancak bu geçiş, CTO’ların teknoloji ve insanları bir araya getirebilmelerinden geçiyor. 

CTO rolünün değişen anatomisine ilgi duyuyor ve bu konu hakkında daha fazla bilgi almak istiyorsanız, Governance.com’da CTO rolünü üstlenen deneyimli eğitmenimiz Serhan Kıymaz liderliğinde gerçekleşecek CTO eğitimimize göz atabilirsiniz!

Haber bültenimize abone olun

Haftada en iyi materyalleri içeren bir mektup. Hiçbir şeyi kaçırmamak için abone olun
Takip ettiğiniz için teşekkür ederiz