Dilediğimiz hedef kitleyi tanımlayıp sadece o kitlelere ulaşmak veya ulaşmamak pazarlamada bir devrim etkisi yarattı | Laba Uluslararası Eğitim Platformu
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Arama

içerik

“Dilediğimiz hedef kitleyi tanımlayıp sadece o kitlelere ulaşmak veya ulaşmamak pazarlamada bir devrim etkisi yarattı”

Denizbank’ın Dijital Satış ve Pazarlama Grup Müdürü Aslı Gülen Gündüz, 11 Ocak’ta başlayacak Dijital Pazarlama kursu öncesinde günümüz dijital pazarlama dünyası hakkındaki sorularımıza yanıtlar verdi.

c-619f650fa0b74054190826-min-648054930d0ba190287967.jpg

Dijital pazarlama bir kurumun dijital imajının online görünürlüğünü arttırmak ve markalaştırmak için strateji oluşturan bir pazarlama alanıdır.

Dünyada ve ülkemizde dijital mecraların kullanım oranı her geçen gün artmaya devam ediyor ve bu ivme şirketlerin dijital pazarlamaya her geçen gün daha fazla önem vermelerine neden oluyor.

Denizbank’ın Dijital Satış ve Pazarlama Grup Müdürü Aslı Gülen Gündüz, 11 Ocak’ta başlayacak Dijital Pazarlama kursu öncesinde günümüz dijital pazarlama dünyası hakkındaki sorularımıza yanıtlar verdi.

#1. Pazarlama alanında dijitalleşme bir devrim mi?

Dijitalleşmenin en büyük katkısı veri alanında oldu. Dijital pazarlama teknolojilerine yaptığımız yatırım ile veriyi toplama ve kullanmada kaydettiğimiz yol, iş hedeflerimize ulaşmada bize çağ atlattı. Artık ölçümleyemediğimiz, sonucunu göremediğimiz, anlık olarak optimize edemediğimiz bir pazarlama düşünmemiz mümkün değil. Dijital pazarlama bu anlamda konvansiyonel pazarlamadan beklentileri de değiştirdi. Konvansiyonel pazarlama sonuçlarını da dijital gibi ölçmek ve ilişkilendirmek için metotlar geliştirmeye başlandı. Dijital pazarlama sayesinde bu devrimi yaşadık ve yaşamaya da devam ediyoruz.

#2. Dijitalleşmeye rağmen değişmeyen pazarlama ritüelleri var mı?

Dijital olsun, konvansiyonel olsun başarılı bir pazarlama stratejisi doğru iş sonuçları üretmeye hizmet etmelidir. 2000’lerden sonra yaygınlaşan müşteri odaklı pazarlama yaklaşımı, konvansiyonel olsun, dijital olsun tüm pazarlama metotlarında geçerliliğini sürdürüyor. Kampanya mesajının alıcısının insan olduğu faktörünü gözden kaçırmıyoruz. Doğru kitleye, doğru zamanda, doğru içerikle ulaşmak pazarlamacıların değişmeyen gayesi.

Dijitalleşmenin en büyük artısı ise, aynı kampanyayı alıcıların yaşam tercihlerine göre farklılaşan içerikler ile ilgilenebilecekleri anda ve yerde sunabilmesi. Pazarlamanın içine her ne kadar mühendislik bakış açısı girse de, yaratıcılık hiç olmadığı kadar önemli hale geldi. Artık yaratıcı ajanslar bir kampanya için tek bir kreatif yol üretmek yerine, farklı hedef kitlelere gidebilecek, mecraların dinamiklerine uygun alternatif yollar bulmaya odaklanıyor.

#3. Dijital pazarlamada pandemi öncesi ve sonrasını nasıl değerlendirirsiniz?

 Pandemi öncesinde dijitalleşmenin belli bir nesle ait olduğu varsayımı oldukça yaygın bir kanı idi. “Dijital kuşak” gibi kavramları çokça duyuyorduk. Oysa Facebook’taki anneanneler olgusu, geçerli motivasyon ve doğru deneyim ile dijitale uzak bir neslin olmadığının sinyallerini veriyordu.

Pandemi döneminde evde kalan genç - yaşlı herkes dijitalle daha haşır neşir hale geldi. Dijital pazarlamacılar da bu fırsatı iyi değerlendirdi. Evde kalan bireylere, Facebook’u kullanabiliyorsan, sağlığını riske atmadan alışverişini de online yapabilirsin, banka işlemleri de kolaylıkla mobil uygulamadan gerçekleştirebilirsin, sevdiklerinle online da görüşebilirsin mesajlarını vererek dijitalleşmenin hızını katladı.

Online eğlence kavramı da oldukça gelişti. Oyun, içerik, spor, sosyalleşme vb platformlar hiç tahmin edilmeyen bir patlama yaşadı. Evinde olan tüketici ile bu tarz platformların arz-talep buluşmasında yine dijital pazarlama ön plana çıktı.

Hem kurumlar tarafında, hem tüketici tarafında edinilen bu deneyimler artık dijitalden ve dijital pazarlamadan geri dönüşün olmadığını bir kez daha kanıtladı.

#4. Ses gruplarını düşündüğünüzde dijital pazarlama çok kısıtlı bir kesime mi hitap ediyor?

 Türkiye’deki internet kullanıcıları nüfusun %78’ini, sosyal medya kullanıcıları ise %71’ini aşmış durumda. Artık dijital kullanıcıları belli bir kesim ile veya sosyo-ekonomik statü ile sınırlamak doğru değil. Her kesimden kullanıcı dijital pazarlamanın erişim kitlesine giriyor.

 Günlük internette geçirilen zaman 8 saat ile konvansiyonel mecralarda geçirilen zamanı aşmış durumda. Bu bağlamda, dijital pazarlama “kısıtlı” değil daha “hedefli” şekilde doğru tüketiciye doğru frekansta erişim imkanı sağlıyor.

#5. Türkiye’de dijital pazarlamaya yapılan yatırımı nasıl görüyorsunuz? 

2021’in ilk yarısında Türkiye’de dijital mecralara harcanan bütçe %65 ile konvansiyonel mecraları oldukça geride bıraktı. Rekabetin giderek arttığı bu dönemde, dijital pazarlamanın hedefe ulaşma anlamında reklam verenler nezdinde kendini kanıtladığını gösteriyor.

Dijital pazarlama ve analiz kaslarını oluşturan, yatırımın geri dönüşünü analiz edebilir ve optimize edebilir noktaya getiren firmalar için dijitale ayrılan bütçeler katlanarak artıyor.

Giderek artan girişimcilik trendi içinde, doğrudan dijitale doğan markalar, “sosyal e-ticaret” firmaları gibi hedef odaklı büyüme sağlamak isteyen girişimler için dijital ana ana pazarlama mecrası konumunda.  

#6. Dijital pazarlama nasıl gelişim gösteriyor?

Dijital pazarlama bize ilk olarak hedeflemenin kapılarını açtı. Dilediğimiz hedef kitleyi tanımlayıp sadece o kitlelere ulaşmak veya ulaşmamak pazarlamada bir devrim etkisi yarattı.

Devamında yaptığımız yayınların sadece erişim, izlenme, tıklama gibi soft metriklerinin dışında iş sonuçlarına dönüşümünü ölçmek analiz etmek işin boyutunu değiştirdi.

Şu an bulunduğumuz noktada, dijital pazarlama kendi öğrenen, makine öğrenimi yetkinliklerini reklam modellerine entegre ederek hedeflemeden optimizasyona uçtan uca otomatize servis sunan bir yapıya evrildi. Bu alanda mecraların yaptığı yatırımlar halen daha gidilecek yer olduğunu gösteriyor.

Verinin kullanım alanı arttıkça veri güvenliği konusu tüketicilerin, regülasyon sağlayıcıların ve kurumların gündeminde daha fazla yer buluyor. Kısıtlamalar ve fırsatlar arasında doğru dengenin bulunması da belli bir zaman alacak gibi görünüyor.

#7. İyi pazarlama tanımınız nedir?

İyi pazarlama, marka ve tüketiciyi doğru noktada buluşturarak beklentilere en verimli şekilde katkı yapan pazarlama modelidir. Bunun tek bir metodu olduğunu söylemek doğru olmaz. Bütüncül bir bakışla tüm pazarlama elementlerini kullanarak, tüketici iç görüsünü doğru okuyarak ve sürdürülebilir bir model içinde sürekli optimize ederek mümkün olabilir. 

Haber bültenimize abone olun

Haftada en iyi materyalleri içeren bir mektup. Hiçbir şeyi kaçırmamak için abone olun
Takip ettiğiniz için teşekkür ederiz