Şirketler dijital pazarlamada Google'a mı bağımlı | Laba Uluslararası Eğitim Platformu
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Arama

içerik

Şirketler dijital pazarlamada Google'a mı bağımlı?

E-ticaret stratejilerinde çizilen ve geçilen yollar çok benzer olmaya mı başladı? CarrefourSA.com’un Head of E-Commerce pozisyonu sahibi Ali Can Ertem yanıtladı...

c1-6188d85fb967f141446493-min-6480555edbbae438140221.jpg

İnternetin kullanımıyla beraber yeni bir çağa başlayan dünyada tüketimin de online olarak yapılacağı o yıllarda tahmin edilmeye başlanmıştı. Sürekli olarak artan bir grafik çizen e-ticaret sektörü koronavirüs pandemisi ile beraber tüm dünyada beklenilmeyen bir noktaya ulaştı. Pazarlama, dijital pazarlama ve e-ticaret gibi alanların metriklerini okuyarak, analitiğini iyi anlayarak ve bu verileri doğru kullanarak şirketinize ya da çalıştığınız kuruma büyük başarı yakalatabilirsiniz. CarrefourSA’nın online mağaza Head of E-Commerce’i Ali Can Ertem’e e-ticaret ve pazarlama analitiği ile ilgili sorular sorduk ve ilginizi çekecek cevaplar aldı. 

#1. Pazarlama analitiği nedir?

Pazarlama Analitiği bir kavram değil, aslında bir süreçtir. Bu süreçte kullanıcıların marka ile etkileşime geçtikleri kanallar ve bu kanallar üzerindeki davranışların incelenerek, yapılan  pazarlama aktivitesini optimize etmek için veri toplamak, analiz etmek, modelleme ve görselleştirme yapmak olarak tanımlanabilir. Pazarlama analitiği, pazarlama aksiyonlarını ölçmek, optimize etmek ve daha sonraki kampanya ya da iletişimi planlamak için çok önemli bir süreçtir. 360 derece müşteri bakış açısını anlayarak, pazarlamanın bir bütün olarak işletme ve hizmet üzerindeki etkisinin sonuçlarını değerlendirmenize yardımcı olur.

#2. Dijital pazarlamanın gelecek 10 yıldaki ömrünü nasıl görüyorsunuz?

Dijital pazarlama her geçen yıl daha farklı metrik ve açılımlarla büyüyor. Bu büyüme çok daha hızlı devam edecektir ve hatta markalar hem Dijital Pazarlama hem de Pazarlama Analitiği ile tanışmaya başladıkça bu büyüme daha da hız kazanacaktır. Artık markalar müşterilerinin dijital dünyadaki hareketlerine göre sürekli onlarla etkileşim halinde olarak kendilerini görünür kılmak hedefinde olacaklar. Kullanıcıları rahatsız etmeden en akılcı ve hedefli analitik pazarlama yapıları uzun ömürlü olacaktır düşüncesindeyim.  

#3. Uluslararası firmaların dijital pazarlamacılara yol gösteren ve sizin de aklınızda kalan çok akıllıca kurgulanmış dijital pazarlama örnekleri var mı?

Birçok örnek var ama beni etkileyen ve çok başarılı olan bir Netflix örneğinden bahsedebilirim. Kullanıcı bakış açısı ve farklı görsel yaklaşımlarının, içeriğin satın alınması ya da yeni üye kazanılmasına çok güzel bir örnektir.

Netflix size “Strangers Things” içeriğini promote etmek istiyor diyelim, daha önce izlediğiniz filmler arasında korku filmleri ağırlıkta ise bu içerikle ilgili ilginizi çekecek görsellerde karanlık odalı bir fotoğraf ya da kanayan bir burun görseli kullanmışlar. Eğer macera filmleri ağırlıkta ise meraklı gözlerle bakan kişiler ya da zamanın hızlı aktığını gösteren içerikler size göstermişler. Kendinize göre en çok sevdiğiniz noktadan bu içeriği yakalamış oluyorsunuz.

Bir marka olarak buradan alınabilecek ders ise müşteriyi, müşterinin yolculuğunu çok iyi anlamak ve kişiselleştirilmiş çözümler sunmak olarak değerlendirilebilir.

#4. Genel olarak çizilen ve geçilen yollar çok benzer olmaya başladı. Dijital pazarlamada fark yaratmak çok mu zor?

Aslında benzer olmaya başladığını düşündüren şey, dijital pazarlama ve pazarlama analitiği içerisindeki sabit metrikler ve onların herkes tarafından aynı şekilde yorumlanmasıdır. Dijital pazarlama ve pazarlama analitiği müfredatı; envanteri olmayan yapılardır ve gün geçtikçe daha çok kişi farkedip bu metrikleri daha çok kullanmaya başlıyor. Bu nedenle bu yapıların temelleri oluşuyor, bu çok sevindirici bir nokta. Şöyle örnek vereyim, sokağa çıkalım ve “Reyting nedir?” soralım tam cevabını alamasak bile çok fazla kişi televizyon ile ilgili ya da seyredilme ile ilgili bir terim olduğunu bilecektir ya da bu cevaba yakın bir şeyler söyleyecektir.

Aynı kitleye “Conversion Rate”  (Dönüşüm oranı) nedir? diye sorarsanız çok büyük bir kitlenin bu soruya cevap veremediğini  göreceksiniz.

Bu iletişim ve etkileşim çağında aradan sıyrılıp markaların kendilerini göstermeleri çok zor olabilir ama önümüzdeki dönemde fark yaratılacak tek yer dijital kanallar olacak ve bu kanallar üzerinde yapılacak uygulamalar ve pazarlama çalışmaları kitlelere yön verecektir. .   

#5. Şirketler dijital pazarlamada Google'a bağımlı mı? Alternatif planlar var mı?

Kimse Google’a bağımlı değil her türlü dijital hizmet için bir sağlayıcı bulmak mümkün ve bu ürünleri kullanarak alternatif planlar ve yapılar oluşturabilirsiniz. Ancak Google sunduğu platform ve hizmetlerle kullanıcılarını memnun ediyor, bu memnuniyette kullanıcıların devamlılığını sağlıyor . Bunları yaparken bir çok ürünü ya ücretsiz ya da çok düşük maliyetlerle sunarken, kullandığınız ürünlerin teknik destek ve devamlılığını taahhüt ediyor.  Bu da piyasada tercih edilmeleri için önemli bir etken haline geliyor.

#6. Ürün ya da hizmeti pazarlarken yapılan planda rakip ürün ya da hizmetler de göz önüne alınır mı? Kendi ürününüzün en iyi yönünü mü anlatmak önemli, rakipte olmayan tarafı mı ön plana çıkarmak daha önemli?

Herkes marka ürünlerinin / hizmetlerinin satılması ve kullanılması için pazarlamayı kullanır. Benim fikrim rakiplerin ne yaptığından ya da sizin ne noktada üstün olduğunuzdan ziyade, sizin müşteriye ne sunduğunuz, ne söz verdiğiniz ve vaat ettiğiniz ile ilgilidir.

Kullanıcılar artık çok rahat ürün karşılaştırma yapabiliyor, ürün özellikleri ve fiyatlarına her platformdan ulaşabiliyor. Böyle bir dünyada müşteriye olan vaadiniz, fiyat ve içerikle alakalı olmamalıdır. Müşteriye vaat ettiğiniz ya da söz verdiğiniz şey müşterinin hoşuna gidebilecek ya da size bağlılık yaratabilecek, en önemlisi müşteriyi size tutundurabilecek bir söylem olmalı.

Avrupa'da ve Amerika'da Amazon Prime tercih edilmesinin en önemli sebebi ürün teslimatının ve iade sürecinin eksiksiz işlemesinden kaynaklanıyor. Müşteri prime üyesi ise ve o parayı veriyorsa bunun karşılığını alabileceğini ve Amazon’un verdiği sözün arkasında duracağını biliyor.

Müşteriye vaat ettiğiniz ve söz verdiğiniz her şey fiyattan da üründen de daha önemlidir. Bunları ön plana çıkarıp ve bunların pazarlamasını yapmak daha etkili olacaktır.

#7. Türkiye'de e-ticaret ne seviyede ve nereye gidecek ? 

Türkiye'de e-ticaret sektörü çok hızlı büyüyen sektörlerden birisidir. Aslında tüm dünyada da aynı hızla büyüyor ancak Türkiye’nin atran internet penetrasyonu ve  genç nüfusa sahip olması sebebi ile e-ticaretin büyüme hızı daha da yüksektir.

Pandemi ile birlikte e-ticaret sektöründeki büyüme çok hızlandı. 2019 yılında 68.000 işletme e-ticaret ile uğraşırken 2020'de bu rakam 256.000 olarak gerçekleşti. Buna paralel olarak sipariş adetleri de %68 oranında arttı. Toplama baktığınız zaman e-ticaretin toplam Türkiye ticareti içerisindeki payı %15.7 olarak gerçekleşti. Bu tablo  e-ticaretin hem Türkiye'de hem de dünyada ne kadar büyük bir potansiyele sahip olduğunu gösterirken, önümüzdeki yıllarda da bu sektörün hızla büyüyeceğini anlatıyor.  

Burada önemli nokta karlı ve verimli e-ticaret yapıları kurabilmek ve sürdürülebilir modellerle büyümek olacaktır.

Haber bültenimize abone olun

Haftada en iyi materyalleri içeren bir mektup. Hiçbir şeyi kaçırmamak için abone olun
Takip ettiğiniz için teşekkür ederiz