Dikey birleşme nedir? | Laba işletme okulu
Blog

Arama

Dikey birleşme nedir?

cover-mascot-619faf0bd9c62824698711-61c076b91afb5897505703.jpg

Dikey birleşme, ortak bir mal veya hizmet için tedarik zinciri sürecinin farklı aşamalarında yer alan iki veya daha fazla şirketin birleşmesidir. Bir holding birleşmesinden farklı olarak, dikey birleşme ve satın alma birleşmeleri, benzer bir değer zinciri boyunca ayrı hizmetler veya ürünler üreten şirketler arasında gerçekleşir.

Dikey birleşmeler genellikle üretici ve tedarikçi arasında, genellikle verimliliği artırmak ve iş kazanmak amacıyla gerçekleşir.They are, in a sense, a strategic tool. Each company produces similar services or goods. 

Dikey birleşme, her şirketin ticari kazançlar ve genişlemeler açısından verimlilikten faydalanmasının bir yoludur.

Dikey birleşmelerin yarattığı sinerjiler

Dikey birleşmelerin, organizasyonların iç iş akışı verimliliğini artırırken maliyetleri düşürmesini sağlayan birçok sinerji yarattığı bilinmektedir. Aşağıdakiler, dikey birleşmeler yoluyla üretilen en büyük üç sinerjidir:

#1. Finansal sinerji: Dikey birleşmeler, birleşen şirketin genişlemesine, borç kapasitesini büyütmesine, maliyetleri düşürmesine ve krediyi artırmasına yardımcı olmak için fonları kullanarak finansal kısıtlamaları azaltmaya yardımcı olur.

#2. Yönetim sinerjisi: Dikey birleşmeler, kötü yönetim ekibi üyelerinin yerine daha verimli yönetim koyarak ekibi ortadan kaldırmaya yardımcı olur.

#3. İşletme sinerjisi: Dikey birleşmeler, sorunlu alanları değiştirirken her şirketin başarılarını birleştirerek daha iyi yönetim ve operasyon tedarik zinciri oluşturmaya yardımcı olur.

Şirketler dikey birleşmelerden nasıl yararlanırlar?

Kuruluşlar, tedarik zincirleri üzerinde daha fazla kontrol elde etmek için dikey birleşmeler peşinde koşar. Bu kontrol, şirketleri daha rekabetçi hale getirerek ve pazar güçlerini artırarak birçok stratejik fayda sağlar.

Belirgin bir fayda, dikey birleşmelerin, artık tedarik zincirini kontrol ettikleri için kuruluşların fiyatları düşürmesine izin vermesidir. Fiyatları düşürme imkanı, kuruluşlara rakiplerine göre büyük bir destek sağlar.

Tedarikçilerden bağımsızlık, üçüncü taraf geliştiricilere güvenmekle ilişkili riskleri ortadan kaldırırken daha yüksek kaliteli ürünler sunma fırsatı da sağlar.

Dikey birleşmeler, aynı zamanda, ürünleri ve pazarlanabilirliği hakkındaki bilgilerini artırarak şirketlere fayda sağlar.

Pazarlar ve tüketici tercihleri değiştiğinde, ürünü ve üretimini daha iyi anlayan kuruluşlar daha iyi evrimleşebilecek ve tekliflerini daha hızlı yenileyebilecektir.

Tedarik zincirlerini elde ederken, kuruluşlar genellikle patentlerini, kaynaklarını ve gelişen teknolojilerini de edinir. Bu, kuruluşları inanılmaz derecede daha rekabetçi hale getirir ve gelecekteki büyümelerini artırır.

Dikey birleşme örnekleri

Daha önce de belirtildiği gibi dikey birleşme, ortak ürün veya hizmetlerin üretiminde bir tedarik zincirinin farklı aşamalarında bulunan iki veya daha fazla şirketin bir araya gelmesidir. Örneğin, A Şirketi el çantası üreticisidir ve B Şirketi bu el çantalarını yapmak için kullanılan deriyi tedarik etmektedir. B Şirketi, A Şirketi'ne yıllardır deri sağlıyor, bu nedenle verimliliği artırmak ve maliyetleri düşürmek amacıyla her iki şirket de birleşecek.

eBay ve PayPal dikey birleşmesi

Gerçek bir dikey birleşme örneği, eBay ve PayPal arasındaki 2002 işlemidir.

eBay'in online pazarlarında daha fazla satın alma işlemi yapmasına yardımcı olmak amacıyla, online kullanıcılarının daha kolay para transfer etmesine yardımcı olmak için PayPal'ı satın aldılar. 

PayPal, ödemeleri online olarak bir kullanıcıdan diğerine aktarma imkanı sağlar, bu nedenle eBay ve PayPal birleştiğinde, bir işlemi gerçekleştirmenin basit yolu, yalnızca eBay'in değil, PayPal'ın da kârını ve başarısını artırmaya yardımcı oldu. 

Yatay birleşme nedir?

Yatay birleşme, aynı sektördeki iki şirketin (yani pazarda benzer ürün/hizmet sattıkları anlamına gelir) bir araya gelmesidir.

Yatay birleşmeler nasıl çalışır?

Yatay birleşmeler neredeyse aynı ürünleri üreten iki şirketin, birleştiklerinde ortaya çıkan ölçeğin faydalarından yararlanmaları temelinde çalışır. 

En başarılı yatay birleşme durumlarında bu daha büyük şirketin daha büyük indirimlerden yararlanabileceği tedarik zincirinden müşteriye kadar şirketin değer zincirinin her bölümünde ekstra değer üretilebileceği anlamına gelir.

Yatay birleşme örnekleri

  • HP & Compaq: Bu yatay birleşme, HP'nin sektöründeki yoğun rekabetle daha iyi mücadele etmesini sağladı. Daha spesifik olarak, kaynakların ve bilgilerin birleştirilmesi sayesinde, yeni kurulan şirket, daha iyi yenilik yapabileceğine ve sektörünün sürekli değişen talepleriyle yüzleşeceğine inanıyordu. 
  • Exxon & Mobil: Exxon/Mobil birleşmesi dünyanın en büyük petrol şirketini yarattı. Ayrıca, rekabetin azalması nedeniyle maliyet düşürme ve daha yüksek petrol fiyatları sağladığı için kârlıydı. 
  • Disney & Pixar: Disney, Pixar'ı satın aldığında, rekabeti ortadan kaldırmak ve Pixar'ın teknolojisini ve yeteneklerini edinmek de dahil olmak üzere birçok avantaj elde etti.
  • Microsoft & LinkedIn: Her iki taraf için genişletilmiş pazarlar ve teknoloji bu anlaşmanın temel unsurlarıdır. LinkedIn CEO'su ayrıca Microsoft'un Agile ve yenilikçi yollarına çekildiğini belirtti. 
  • Amazon & Whole Foods: Amazon, Whole Foods'un tedarik zincirinden, güçlü müşteri ve tedarikçi ilişkilerinden yararlanırken, Whole Foods, Amazon'un muazzam pazar erişiminden ve gelişmiş dağıtım teknolojisinden yararlanır. 
  • Volkswagen & Porsche: Her ne kadar karmaşık olsa da, Volkswagen'in Porsche'yi satın alması, ikisi de otomobil alanını işgal ettiği için yatay bir birleşme olarak kabul ediliyor. Maliyetleri azaltmak ve mühendislik paylaşımı bu anlaşmanın iki avantajıdır. 

Avantajlar ve dezavantajlar

Yatay Birleşmelerin Avantajları

Yatay birleşmelerin tüm avantajları, esasen ölçeğin faydalarıdır. Aşağıdakileri içerir, ancak bunlarla sınırlı değildir:

#1. Tedarikçilerden toplu indirimler

#2. Birim başına daha düşük üretim maliyetleri

#3. İnsan sermayesine daha iyi erişim

#4. Finansal sermayeye daha iyi erişim (daha düşük sermaye maliyeti, vb.)

#5. Daha büyük müşteri tabanı

Yatay birleşmelerin dezavantajları

#1. Antitröst Sorunları: Hiçbir şey Antitröst kurumlarının dikkatini yatay bir birleşme kadar çekmez, aslında ABD antitröst kurumlarının M&A'ya dahil olduğu davaları ararken, her zaman yatay birleşmeler içindir.

#2. Tüm yumurtalarınızı aynı sepete koymak: Alliance Boots ve Walgreens'in 2014 yılında dünyanın en büyük eczane zincirini oluşturmak için birleşmesi iyi bir anlaşma gibi görünüyordu, ancak geleneksel eczane perakendeciliğine tek yönlü bir bahisti.

#3. Ölçek hantal hale gelir: Ölçeğin iyi taraflarıyla birlikte gidecek olumsuz tarafları vardır, örneğin ekstra orta yönetim katmanları, kuruluş genelinde kontrol kaybı ve genel bir çeviklik eksikliği, yatay birleşmelerden sonra şirketler için yaygın olarak büyüyen ağrılardır.

#4. Fazla ödeme: Yatay birleşmeler genellikle fazla ödeme ile ilişkilendirilir. Endüstri rakibinin bir anlaşma için ortaya çıkma tehdidi, alarm zillerini çalmaya, yöneticileri savunmaya geçirmeye ve çoğu zaman çok fazla değerli olan anlaşmalara yol açmaya eğilimlidir.

#5. İtibar riski: Şirketiniz büyüdükçe, hedefiniz de büyür.

Yatay ve dikey birleşme arasındaki farkı bilmek

Dikey birleşme ile yatay birleşmenin aynı şey olmadığını bilmek önemlidir. Bunlar aslında tamamen farklı iki birleşme türüdür. 

Dikey birleşmeler üretici ve tedarikçi arasında gerçekleşirken, yatay birleşmeler  ise şirket rakibi satın aldığında gerçekleşir.

Dikey birleşmeler, kârları artırırken, işleri genişletirken ve maliyetleri düşürürken paylaşılan pazar değerini artırmayı umuyor. O esnada yatay birleşmeler, büyük rakipler edinerek rekabeti azaltmayı amaçlar, bu da şirketin ürün yelpazesini genişletir ve geliri artırır.

Kaynak: https://dealroom.net/faq/guide-to-horizontal-mergers

https://dealroom.net/blog/definition-of-vertical-mergers-and-examples-of-vertical-m-a-deals

Haber bültenimize abone olun

Takip ettiğiniz için teşekkür ederiz