BT alanında proje yöneticisi nasıl olunur? | Laba işletme okulu
Blog

Arama

BT alanında proje yöneticisi nasıl olunur?

Üniversitelerde proje yönetimi öğretilmez. Bu alanda uzmanlığı olan insanlar var ancak bu sayı pazarın ihtiyacını tam olarak karşılayamaz. Bu nedenle, proje yöneticisi olmaya karar verirseniz, yeni bilgiler öğrenmeniz ve çoğunlukla pratikte uygulamanız gerektiği gerçeğine hazır olun.

BT alanında çalışan proje yöneticisi ne iş yapar?

Proje yöneticisi ekibe liderlik eder ve proje hedeflerine ulaşmaktan sorumludur. Ekip ve dış paydaşlarla etkileşime girer, işin üretken olmasını ve müşterinin memnun olmasını sağlamak için çabaları yönlendirir.

Proje yöneticisi için tipik bir gün iki ayrı bölümden oluşur:

#1. Proje için en son durumun takip edilmesi. Durumlar, hem halihazırda atılmış adımları hem de yakın gelecek için planları içerir. Yeni planlar üzerinde anlaşmak veya mevcut olanları yeniden düşünmek, projede olabilecek riskleri ve sorunları belirlemek gerekir.

#2. Ortaya çıkan problemler üzerinde çalışma. Ekip, müşteriler ve diğer paydaşlarla iletişimi, dokümantasyonu güncellemeyi, planları revize etmeyi sağlar ayrıca bir hareket planı geliştirir: Kötü bir şey olmaması için ne yapılmalı veya mevcut sorunlar nedeniyle iş nasıl ayarlanmalı.

Proje yöneticisi olarak çalışmak için hangi becerilere sahip olmanız gerekir?

Belirli bir takım teknik ve teknik olmayan becerilere ihtiyacınız var. 

Teknik beceriler, belirli bir rolde bir işi gerçekleştirmenizi sağlayan becerilerdir. Proje yöneticisi olarak, sizi geliştiricilerden, veritabanı analistlerinden ayıran bir dizi teknik beceriye (organizasyon, planlama, entegrasyon) sahipsiniz. Teknik olmayan beceriler ise, çevrenizdeki tüm insanlarla işbirliği yapmanızı sağlar.

Proje yöneticisinin işinin neredeyse %80'inin iletişim olduğu düşünülürse, bu beceriler olmadan rahat bir şekilde çalışmak imkansızdır. Kendinizi kulenin tepesine kilitleyip bir proje planlayıp sonra birkaç talimat indirip bunun nihai gerçek olduğunu söyleyemezsiniz.

Proje yöneticisi, PMI Yetenek Üçgenini oluşturan üç beceri grubunu birleştirmelidir:

  • Teknik Yönetim: Belirli bir proje, program veya portföy yönetimi alanına ait bilgi, beceri ve davranış
  • Liderlik: Ortak hedeflere ulaşmak için insanları yönetme yeteneği ile ilgili bilgi, beceri ve davranış
  • Stratejik ve İş Yönetimi: Daha iyi ekip yönetimine izin veren belirli bir iş alanıyla ilgili bilgi, beceri ve davranışlar

Proje yöneticisi tüm bu becerilere sahip olmalıdır, ancak odak noktası şirketten şirkete farklılık gösterebilir.

Örneğin, gelişmiş bir iş analizi yetkinliğine sahip bir şirkette çalışıyorsanız, proje yöneticisinin ürün gereksinimleri üzerinde çalışmaya zayıf bir şekilde dahil olduğu bir durum olabilir, burada her şeye iş analistleri karar verir.

Bazı şirketlerde, proje yöneticileri iletişimle daha çok ilgilenirler ve belgelerle daha az çalışırlar.

Teknik olmayan becerilerin en önemlileri:

#1. Ekip içinde, ekipler arasında ve paydaşlarla ilişkiler kurmak

Birincisi, doğrudan iletişim oluşturuyorsunuz.

İkincisi, beklentileri yönetiyorsunuz. Ekibin ve paydaşların kendi beklentileri vardır, bunları ifade etmeye, şeffaf hale getirmeye ve projenin hedefleriyle uyumlu hale getirmeye değer.

Bazen projenin hedefleri ve bazı paydaşların hedefleri ayrıdır. Hedefler konusunda anlaşmazlığın ne olduğunu anlamanız ve durumu kontrol altına almaya çalışmanız gerekir.

Üçüncüsü, sonuçların elde edilmesidir. Hedeflere ne zaman ulaşılacağına dair gerçekçi beklentiler oluşturmalısınız. Bu, ekipte güven oluşturur. Aynısı paydaşlar için de geçerlidir: Ekibe bir şey vaat ederlerse, örneğin belirli bilgileri sağlamak, proje yöneticisi bunu kontrol altında tutup o bilgilere ulaşmalıdır.

#2. Duygusal zeka, kendi duygularınızı ve başkalarının duygularını ayırt etme ve doğru bir şekilde algılama yeteneğidir. DZ, ilişkiler kurmaya yardımcı olur: Kişinin, niyetini ve hedeflerini ne kadar iyi anlarsanız, onunla çalışmanız o kadar kolay olur.

#3. Sunum becerileri, kendiniz, ekibiniz ve başarılarınız hakkında bilgi iletme yeteneğidir. 

Proje yöneticisinin teknik bir geçmişe sahip olması önemli midir?

Evet, ama farklı nüanslar var.

Ekibinizde farklı yetkinliklere sahip 20 kişi varsa, bu her şeyi anlamanız gerektiği anlamına mı geliyor? Hayır, bu fiziksel olarak bile imkansız.

Bu nedenle, bir proje için gerekli teknik altyapı, bir yazılım ürününün nasıl oluşturulduğuna ilişkin genel ilkelerin anlaşılmasıdır. Geliştiricilerin, tasarımcıların, mimarların, testçilerin ürün için nasıl ve ne fayda sağladığını bilmek önemlidir. Bu bilgi ya deneyimle ya da kurslar yoluyla kazanılabilir.

BT alanında proje yöneticisi nasıl olunur?

#1. Teorik temelleri öğrenmek

Bunun için herhangi bir kurs uygundur. Kursların kapsamlı olduklarından ve tüm proje yaşam döngüsünü kapsadığından emin olun. Proje yöneticisi, tüm projeyi bir bütün olarak ele almaktan sorumlu olduğu için bütünsel bir vizyona sahip olmalıdır.

#2. Stajyer veya junior pozisyonları bulmaya çalışmak

Bu dönemde birçok şirket proje yönetimi stajları başlatıyor.

Şirketler yalnızca piyasadan uzmanları işe almakla değil, aynı zamanda insanları kendi standartlarını karşılayacak şekilde eğitmekle de ilgileniyorlar. Asgari bir bilgi tabanına sahip yeni başlayanları alırlar ve onların inisiyatifini görmek isterler yani belirli kursları tamamlamaları veya 6 aylık deneyime sahip olmaları isterler.

Stajyer ve Junior pozisyonları arasındaki fark nedir? Junior basit bir projeyi alıp baştan sona tamamlayabilir. Bu, onları pratikten çok teorik becerilere sahip olan ve henüz kendi başına bir proje yönetemeyen bir stajyerden ayırır.

#3. Mülakata katılmak ve geri bildirim almak

Mülakatta başarısız olursanız, nedenlerini öğrenmeniz gerekir.

#4. Pozisyon için bireysel bir gelişim planı hazırlamak

Bağımsız olarak veya bir mentorun yardımıyla, en az bir yıl boyunca net bir planla proje yöneticisi pozisyonuna giden yola devam etmeniz gerekir. Her iki durumda da, çoğu şey hakkında sınırlı miktarda bilginiz var, bu nedenle şirkette kalmak ve daha fazla büyümek için ne yapmanız gerektiğini anlamanız lazım.

Proje yöneticisi olmanın en zor yanı nedir?

Çalışmanızın projenin başarısını garanti etmediğini, sadece olasılığını artırdığını anlamanız gerekiyor. Etki alanınızda neyin olup olmadığını değerlendirmeniz gerekir. Projeler, birçok insanın dahil olduğu ve her insan grubunun kendi hedefleri ve emelleri olduğu karmaşık bir sistemdir, bu nedenle belirli projelerin başarısız olacağı gerçeğinden muaf değilsiniz.

Yeni başlayanlar hangi kitapları okumalı?

Tom DeMarco “Son tarih. Proje yönetimi hakkında bir roman "

— Stanley Portney "Aptallar için Proje Yönetimi"

— Karl Vigers “Pratik Proje Başlatma”

— Edward Yordon "Kamikaze Yolu"

Haber bültenimize abone olun

Takip ettiğiniz için teşekkür ederiz