Günümüzde müşteriyi tanıma görevi üstlenen ve çoğu zaman “Ürünün CEO’su” olarak adlandırılan ürün yöneticileri son derece aranan insanlar haline gelmiştir.
Uluslararası eğitim platformu Laba Turkey’de Ürün Yönetimi dersine ev sahipliği yapacak Erçin Hamarat, bu alanla ilgili sorularımıza yanıtlar verdi.
FLO’da E-Ticaret IT & Dijital Ürün Yönetimi Direktörü olarak görev yapan Erçin Hamarat’ın 12 yıllık tecrübelerinden yararlanmak ve Ürün Yönetimi konusunda bilgilerinizi artırmak ya da tazelemek için bu eğitim programını kaçırmayın.
#1. Ürün Yöneticisi Kimdir? Ne Yapar?
Ürün yönetimi çeşitli taktik ve görevleri içinde barındıran stratejik bir iş alanıdır. Ürün Yöneticisi sahip olduğu ürünün geliştirilmesi, pazarlanması ve iyileştirilmesinden sorumludur.
Başlıca sorumlulukları:
- Ürünün vizyonunu ve stratejisini belirlemek. Buna bağlı olarak en doğru yol haritasını hazırlamak.
- Ürünü en doğru şekilde pazara sunmak.
- Ürünle alakalı raporları takip etmek.
- Geri bildirimleri takip ederek stratejik konumlandırmaları yapmak.
- Ürün üzerindeki gelişim alanlarını metrikler üzerinden takip ederek mevcut süreçleri optimize etmek ve yeni hedefleri belirleyerek ürüne devamlı katkı sağlamak.
- Müşteri segmentasyonunu yaparak ürüne en uygun pazarlama stratejisine karar vermek.
#2. Müşterilerinizin neye ihtiyacı olduğunu nasıl anlarsınız?
Kullanıcı ve pazar araştırmaları bunun için en doğru metottur. Bunu uygulamanın birçok farklı yolu vardır, önemli olan sizin sektörünüze ve size en uygun olan metodu bulmak ve uygun olan metodu doğru uygulayabilmektir. Doğru metotlar uygulandığı takdirde daha pazara çıkmamış bir ürünün çıktığı pazarda neyle karşılaşacağını anlamak çok olasıdır. Bu aşamada araştırmalarla beraber sezgisel süreçler ve gözlemde büyük rol alır. Çoğu müşteri daha sizin ürününüzü kullanmadan neye ihtiyacı olduğunu düzgün tarif edemeyebilir. Bu sebeple ihtiyaçları doğru anlayabilmek için iki süreci de işletmeniz ürününüz vizyonu açısından çok daha sağlıklı sonuçlar doğuracaktır.
#3. Ürününüzün iyi olup olmadığını nasıl anlarsınız?
Büyük hevesler ve uğraşlarla piyasaya sürdüğünüz ürün bazen tam istenilen sonuçları vermeyebilir. Ürün fikriniz çok akıllıca olmasına rağmen başarısız olan ürünlerin sayısı oldukça fazladır. Bu noktada hızlı aksiyon, doğru segmentasyon ve metotlarla ürününüzün kaderini değiştirebilirsiniz. Ürünün kullanılabilirliği yanlış olabilir, yanlış bir lansman süreci işletmiş olabilirsiniz, pazarlama aşamasında kitle seçiminiz yanlış olabilir. Bir fikri ürüne dönüştürdüğünüzde farklı alanlarda strateji yapmanız gerekebilir ve bu stratejilerin sadece bir tanesinin başarısız kurgulanması nedeniyle ürününüz başarısız olabilir. Dolayısıyla problemi anlamak için her alanda farklı taktiklerle kullanıcı araştırmaları yapmak ve gözlemek önemlidir.
#4. Kuzey yıldızı metriği nedir?
Firmalar, ürünlerinde doğru büyümeyi sağlayabilmek için North Star metriğini kullanır. Bu metrik ürünün müşterilere sunabileceği değeri temsil eder. Bu metrik isminden de görüldüğü üzere adını kuzey yıldızından alır ve ürünün doğru yönde büyümesine rehberlik eder. Her şirketin modeline göre NSM değişkenlik gösterir.
Bu metrik silikon vadisi şirketleri arasından ortaya çıkartılmıştır, amaçları hızlı büyümek yerine sürdürülebilir büyümeye odaklanmaktır. Şirketlerin kendi tüketicilerine kattığı değeri doğru şekilde ifade eden tek ölçüm NSM’dir.
Uluslararası eğitim platformu Laba’da gerçekleştireceğimiz eğitimimizin detaylarında bu ölçümün sektör örneklerini ve katılımcıların kendi uygulamalarında bunu nasıl belirleyeceğini ayrıca detaylandıracağız.
#5. Ürün yönetimi ile IT arasındaki ilişki nedir?
Ürün yönetimi tamamen stratejiktir fakat uygulamak istediğiniz stratejileri ürüne adapte edebilme yeteneği ancak güçlü bir IT yapılanmasıyla mümkün olabilir. Güçlü bir teknolojik altyapıya ve mimariye sahip olan bir ürünün başarılı olma olasılığı oldukça yüksektir. Ürün yönetimini ve IT yapılarının yakın çalıştığı organizasyonlar çok üretkendir. Bu aşamada iki süreç içinde bulunan ekip liderlerinin kendi alanlarında süreçlere sahip çıkarak her zaman en iyi hizmeti müşteriye sunma isteği ürünü çok kaliteli seviyelere çıkaracaktır.
#6. İyi bir ürünün maliyetini düşürmek mümkün mü?
“There is a way to do it better, find it” – Thomas Edison. Bu soru geldiğinde her zaman Edison’un sözünden alıntı yaparım. Her işin daha iyi yapılma yolu vardır sadece onu bulmak gerekir. En optimize sandığımız çözümlerin bile iyileştirilebileceği bir dünyadayız. Eskiden raporlama süreçleri bu kadar gelişmiş olmadığı için sezgisel kararların daha ön plana çıktığı dönemler yaşadık. Raporlama artık bir sanat gibi değerlendirilmelidir. Doğru raporlarla ürününüzün maliyetlerini düşürmeniz oldukça muhtemeldir. Laba’da vereceğim eğitimde bunun yaşanmış senaryolarını farklı sektör örnekleriyle çalışıyor olacağız.