Kimi marka Black Friday için %45 indirim sunuyor, bir diğeri %55, ötekisi %75. Bir marka ücretsiz kargo sağlarken, diğeri siparişinize ek hediye kartı vaat ediyor. Reklamlar bir yandan tüm gücüyle müşterileri etkilerken, aynı zamanda onlara kaçırılmaz indirimlerin yapılacağı günün çok yakın olduğunu da hatırlatıyor.
Kampanya dönemlerinde fark edilmek için neler yapılabilir? Mesela, sırf eğlence olsun diye fiyatları düşürmeyip artırabilirsiniz. Black Friday’i yeşile boyayıp, temmuz ayına taşıyabilir ya da tamamen görmezden gelebilirsiniz. Veya IKEA’nın yaptığı gibi birkaç günlüğüne müşterilerinizle rolleri değiştirerek onları satıcı konumuna getirebilirsiniz.
Black Friday için düzenlenen en ilginç reklam kampanyaları ve sonuçlarına gelin birlikte göz atalım.
1. DECIEM markasından ‘Slowvember’
Markaların %99'u yalnızca Black Friday döneminde fiyat indirimi yaparken, bazı markalar indirimleri hafta sonuna veya Cyber Monday’e kadar uzatıyor. Kozmetik ürünleri satan Kanada menşeli DECIEM markası ise daha rahat bir yaklaşım benimsemeye karar verdi. Her yıl uyguladığı Slowvember kampanyası kasım ayı boyunca devam ederek, müşterilerin ay boyunca indirimli ürün satın almasına olanak sağlıyor.
Slowvember, müşterilerin alışveriş yapma ve büyük indirimlerden yararlanma motivasyonunu korurken, onları yavaş ve bilinçli bir şekilde harcama yapmaya teşvik ediyor. Bu yaklaşım aynı zamanda atıkların en aza indirilmesine de yardımcı olabilir. Sonuçta aceleyle satın alınan gereksiz kozmetik ürünler zaman içinde kullanılmadan çöp olabilir.
Ek olarak, Black Friday geldiğinde tüm çevrimiçi ve çevrimdışı DECIEM mağazaları kapanıyor!
2. IKEA'dan #BuybackFriday
Günümüz tüketicileri sürdürülebilirliğin bilincinde olup, kendileriyle ortak değerleri paylaşan markaları seviyor.
Bu fikirden yola çıkan IKEA, standart indirim konsepti yerine marka değerlerini yıllık Black Friday pazarlamasıyla birleştirerek #BuybackFriday kampanyasını başlattı. Bu kampanya, müşterilere ikinci el IKEA mobilyalarını iade etme ve bu ürünler için gelecek alışverişlerinde kullanabilecekleri bir kupon kazanma fırsatı verdi. IKEA ailesi üyeliği bulunan müşteriler geri alım fiyatının %50'sini ek ödeme olarak aldı. Yani, bir rafın maliyeti 100 dolar ise, kişi programı kullanarak 150 dolar kazandı. Eski mobilyalar tamir edilmek ve yeniden satılmak üzere IKEA'nın Circular Hub merkezine gönderildi. Çok yıpranmış eşyalar ise geri dönüştürüldü veya hayır kurumlarına bağışlandı.
IKEA, #BuybackFriday kampanyasını ilk kez 2020 yılında 27 ülkede gerçekleştirdi. O tarihten bu yana kampanya her yıl düzenleniyor ve Black Friday’den bir hafta önce başlıyor.
3. Cards Against Humanity’den Black Friday şakaları
18'den fazla parti oyunu satan Cards Against Humanity markası, 10 yıldır Black Friday'e alışılmadık yaklaşımlar sergiliyor. Müşteriler her yıl CAH'ın hangi çılgın fikirle kampanyaya dahil olacağını öğrenmek için X Day'i sabırsızlıkla bekliyor.
Örneğin 2013 yılında Black Friday kültürüyle dalga geçtiği iddia edilen marka, fiyatları düşürmeye değil, tam tersine artırmaya karar vererek oyunların ücretine 5 dolar ekledi. Fikir, markanın kurucusu Max Temkin'den çıktı. Temkin, kampanya sonrası yaptığı açıklamada markasının Black Friday döneminde fark edilmesini fakat oyunları 25 doların altına satmak istemediğini belirtti.
Teklifin büyük ilgi görmesiyle satışlar hızla arttı. CAH, Amazon'daki en popüler oyun konumunu korudu. Ayrıca, "Pişmanlık Cumartesi" gününde satışlar yüksek seyirde izlemeye devam etti. Pazarlama mantığının aksine insanlar, fiyat düşene kadar oyunu satın almayı sürdürdü.
2015 kampanyası daha da eğlenceliydi. Şakalarına devam eden İnsanlığa Karşı Kartlar markası, sözde Black Friday onuruna insanları karşılıksız 5 dolar ödemeye davet etti.
Ve çağrıya 11.248 kişi yanıt verdi. Markanın en sadık müşterileri, markaya 5 dolardan fazla ödeme yapmak için formu birkaç kez doldurdu. Bir müşteri 20 kez ödeme yaparak toplam 100 Kanada doları gönderdi.
İnsanlığa Karşı Kartlar ekibi orijinal fikirleri sayesinde toplamda 71.145 dolar kazandı.
4. Passenger Clothing’den Yeşil Cuma
İngiltere menşeli Passenger Clothing markası 6 yıldır Black Friday’i Green Friday olarak değiştiriyor. Mağaza, indirim haftasında verilen her sipariş için tutarın bir kısmını ağaç dikimine aktarıyor. Kampanya, tropik ormanları koruyarak doğayı yeniden canlandırmayı amaçlıyor. Yeşil Cuma günü markadan alışveriş yapan bir kişi 5 ağacın dikimine katkıda bulunabilir.
Passenger Clothing'in Yeşil Cuma kampanyası sayesinde, 2016 yılından bu yana 385.193'ten fazla ağaç dikilerek, yaklaşık 900 hektarlık yağmur ormanı koruma altına alındı.
5. Patagonia markasının “Bu Ceketi Satın Almayın” kampanyası
Dış giyim ve ekipman markası olan Amerikan şirket Patagonia, 2011 yılında “Bu Ceketi Satın Almayın” adlı alternatif bir Black Friday kampanyası başlattı. Amaç, anlık satın almayı azaltmak ve aşırı tüketiciliğin tuzakları konusunda farkındalığı artırmaktı. Patagonia, insanları yeni ürünler satın almak yerine eşyalarını azaltmaya, yeniden kullanmaya, geri dönüştürmeye ve onarmaya teşvik etti. İlan New York Times'da yayınlandı.
Bu Ceketi Satın Almayın, markanın ilk çığır açan Black Friday kampanyasıydı fakat tek değildi. Patagonia, 2020 yılında yaratıcılığını yeniden konuşturdu ve tersten bir şiir yayınladı. Şiir, yukarıdan aşağıya doğru okuduğunuzda, gezegenin durumuna kaderci bir teslimiyet gibi görünüyor. Ancak, aşağıdan yukarıya okuduğunuzda cesur bir mesajla karşılıyorsunuz.
Hepimiz mahvolduk
O yüzden bize demeyin ki
Sağlıklı bir gelecek hayal edebiliriz
Çünkü gerçek şu ki
İklim krizini çözmek için artık çok geç
Ve güvenmiyoruz şunu diyen kimseye;
Yaşanabilir bir gezegen talep etmeliyiz
Olmadığından başka seçeneğimiz
(Şimdi aşağıdan yukarıya doğru okuyun.)
6. Barnes & Noble'dan #BNSignedEditions
Black Friday’in tamamen kampanyalar ve büyük indirimlerle ilgili olduğunu kim söyledi? Düşük fiyatlar iş modeliniz veya değerlerinizle uyumlu değilse başka bir yol da seçebilirsiniz. Barnes & Noble kitabevi tam olarak bunu yaptı. 2016 yılında Black Friday müşterilerini çekmek için ünlü yazarların imzasını taşıyan yarım milyondan fazla kitap yayınladılar.
Marka, 2016’dan sonra #BNSignedEditions kampanyasını gelenek haline getirerek her yıl yürütmeye başladı. Bu yöntem işe yarıyor çünkü marka kendi ve hedef kitlesinin değerlerini çok net anlıyor. Kampanyayı çekici kılan bazı özellikleri inceleyelim:
- Kampanya yalnızca kısa bir süre için geçerliliğini koruyor.
- Kitaplar sınırlı sayıda bulunuyor.
- Satışlar yalnızca online mağaza üzerinden yapılıyor.
Bu kampanyada görüleceği üzere, süre ve ürün sınırı insanları ellerini çabuk tutarak teklifinizden yararlanmaya teşvik etmenin harika bir yoludur.
7. McDonald's ve hatalı tweet'i
McDonald's, 2017 yılında Black Friday promosyonlarını Twitter hesabında duyurmayı planlıyordu... Ancak görünen o ki sosyal medya yöneticisi, kampanyaya özel teklifleri tweet'e eklemeyi unuttu.
Tweet, 3 saat içinde 9 bin beğeni ve 5 binin üzerinde retweet aldı. McDonald's kısa bir süre içinde toparlayarak yeni bir gönderi paylaştı: “McCafé’den ilk yudumu almadan tweet atınca biz… Hiçbir şey kahveden önce gelmez.”
Twitter’ın bu etkileşimi sevdiği kesin. Kullanıcılar şakalar ve meme kullanarak yanıtlar verdi ve bunun bir hata mı yoksa bir pazarlama stratejisinin parçası mı olduğunu tartıştılar. Kısacası, ortaya harika bir reklam çalışması çıktı.
Social media managers reading this tweet pic.twitter.com/38cwM4wdNR
— Matt Navarra - Exiting X… Follow me on Threads (@MattNavarra) November 24, 2017
8. Samsung’dan ters müzayede
Samsung, 2022 yılında Black Friday için Avustralya’da tersten bir açık artırma düzenledi. Bu durumda ürünlerin başlangıç fiyatı minimum değil, tam perakende satış fiyatıydı. Müşteriler ne kadar ödemek istediklerine kendileri karar verdiler. Müzayedeki tüm ürünler satılana veya fiyat 1 dolara ulaşana kadar fiyatlar düşürüldü.
Samsung, kampanyanın tanıtımını yapmak için, “açık eksiltmeyi” bir skandal olarak resmeden video serileri hazırladı. Marka, müzayedeye çıkacak ürünlerin bir kısmını önceden duyurdu, bir kısmını ise müzayede gününde açıklayarak entrikayı sürdürdü.
18-28 Kasım tarihleri arasında gerçekleşen açık eksiltmeye 50 binin üzerinde kişi katıldı. Smart Monitor M8 UHD önerilen perakende satış fiyatından %49,7 indirimle, Freestyle taşınabilir projektör ise %46,5 indirimle satıldı.
9. Walmart'tan TiktTok’ta #Unwrapthedeals kampanyası
Her pazarlamacı etkileşimli içeriğin iyi sonuç verdiğini bilir, ancak böyle içerikler üretmek kolay bir iş değildir. Black Friday indirimlerini eğlenceli bir oyun deneyimine dönüştüren Walmart'ın #Unwrapthedeals TikTok kampanyasının bu anlamda tam not aldığını söylemek mümkün.
Marka, müşterilerin “sanal fırsatlar kutusunu açarak” Black Friday sürprizlerini keşfetmesine olanak tanıyan bir TikTok filtresi kullandı. TikTok kullanıcıları #Unwrapthedeals hashtag'ini kullanarak hediyelerini ve bu hediyeler karşısındaki tepkilerini herkese açık olarak sergilediler.
@zahra use this filter & tag @walmart for a chance to win the holiday gift u unwrap! Black Friday deals starting 11/4 at 7pm ET. #ad #contest #unwrapthedeals ♬ Christmas Bells - StudioKolomna
İnsanlar fırsat kutularını açtıktan sonra Walmart'ın web sitesine gidip hemen satın alma işlemi gerçekleştirebiliyordu. Sonuç olarak kampanya dahilinde 5,5 milyardan fazla hashtag görüntülemesi elde edildi.
10. Best Buy'dan temmuz ayında Black Friday
Her marka rekabette bir adım önde olmak ister. Elektronik ve ev eşyaları satıcısı Best Buy bu anlamda birden fazla adım atarak 2023 yılında Black Friday’i herkesten önce düzenlemeye karar verdi. Satışlar, %50'ye varan indirimlerle 10-12 Temmuz arasında gerçekleşti.
Marka, Black Friday konseptinin getirdiği heyecandan aylar önce yararlandı. Bu kampanya, kimsenin Black Friday’den bahsetmediği bir dönemde müşterilerin dikkatini çekmenin akıllıca bir yoluydu. Müşterilerin kelimenin tam anlamıyla her taraftan teklif bombardımanına tutulduğu kasım ayına kadar neden bekleyesiniz ki? Sonuçta ne demişler? Erken kalkan yol alır!
Çeviri: Tuğba Cömert