Stratejik pazarlama karlılık mı, müşteri memnuniyeti mi hedefler? | Uluslararası Eğitim Platformu Laba
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Arama

içerik

Stratejik pazarlama karlılık mı, müşteri memnuniyeti mi hedefler?

“Sadece tek bir noktayı hedef almış hiçbir planı stratejik olarak adlandıramayız. İhtiyaçlar ve gelişmelere göre kendi evrimini yaratan, kendini güncelleyen planlarımız olması gereklidir. Tüm bunların yanında karlılık ve müşteri memnuniyeti tavuk-yumurta sarmalı gibi iç içedir.”

3-637df7feeae75007318087-min-6447603d7237f287979613.jpg

Laba’da 6 Aralık tarihinde başlayacak “Stratejik Pazarlama” online eğitimi öncesinde Adidas Kıdemli Pazarlama Operasyonları Müdürü Özer Eray Kozalı’ya stratejik pazarlamaya dair merak edilen soruları yönelttik.

1.  Doğru pazar segmentasyonu nasıl yapılabilir?

Pazar segmentasyonu yapılırken her şeyden önce müşteri/tüketicinin odak noktasına konulması gereklidir. Müşterilerin tercihleri, tüketim alışkanlığı, jenerasyonlar, trendler gibi konuları segmente ederek çalışmaya başlanabilir. Markanızın/şirketinizin sahip olduğu güçlü ve zayıf yönleri de göz önüne alarak doğru segmentasyona daha rahat ulaşılabilir. Pazarlama stratejisi geliştirilirken coğrafi, demografik, rakip segmentasyonları yapılarak ana 3 başlığa bölünerek çalışmak işleri kolaylaştıracaktır. Daha sonra müşteri tercihi, tüketim alışkanlıkları vb konular bu 3 ana başlık altında değerlendirilebilir.

2.  Pazarlamada stratejik olarak iletişim araçları nasıl belirlenir?

Markanın/şirketin iletişim yaptığı zaman ana hedefi tüketicisinde karşılık bulmak olmalıdır. Bu sebeple markanın kendisinin, rakiplerinin ve tüketicilerinin iyi analiz edilmesi gerekmektedir. Markanın iletişime yatırım yapabileceği bütçesi, iletişim kanallarına erişim kolaylığı, yaratıcı ekiplerinin/iş ortaklarının insan kaynağı incelenmelidir. Rakiplerinin tercih ettiği iletişim kanalları analiz edilip, hem iyi hem de geliştirilebilecek yönler belirlenmelidir. Tüm bunlarla birlikte tüketicilerinin analiz edilmesiyle, markanın mesajlarının en hızlı ve en verimli şekilde ulaşacağı araçlara karar verilebilir.

3. Pazarlama karması ne anlama gelir?

Çoğunlukla 4P olarak bilinen ancak dönem dönem yapılan çalışmalarla 4C, 7P veya 21P olarak daha geniş versiyonlarla sunulabilen pazarlama elementlerine Pazarlama karması denir. En temelde bir ürünün, hangi fiyatla, nerede satılıp, pazarda nasıl tutundurulacağını kapsayan çalışmaya pazarlama karması denir.

4. Stratejik pazarlama karlılık mı, müşteri memnuniyeti mi hedefler?

Stratejik pazarlama aslında şirket için en iyisini hedefler. Bu sebeple bu sorunun kesin bir cevabı yoktur. Tüketiciler, rekabet, gelişen teknoloji, ekonomik durum vb gibi sürekli değişen çağdaş dünyada ihtiyaçlar doğrultusunda verilecek kararın temellerini stratejik pazarlama oluşturur. Sadece tek bir noktayı hedef almış hiçbir planı stratejik olarak adlandıramayız. İhtiyaçlar ve gelişmelere göre kendi evrimini yaratan, kendini güncelleyen planlarımız olması gereklidir.

Tüm bunların yanında karlılık ve müşteri memnuniyeti tavuk-yumurta sarmalı gibi iç içedir. Müşteri memnuniyeti sağladığınızda karlılığınız artar, karlılığınız yüksek olduğunda müşteri memnuniyeti kolayca sağlayabilirsiniz. İlk önce hangisini elde ettiğinize değil, stratejik olarak nasıl hareket planı geliştirileceğine konsantre olmanız faydalı olacaktır.

5. Tüketiciye ulaşmak için doğru araçlar nasıl belirlenir?

Tüketiciye ulaşmak için önce tüketicinizi tanımanız gerekmektedir. Ardından tüketicinin taleplerini karşılayabilecek pazarlama karmanız bulunuyor mu incelemek gerekir. Eğer markanızın arz ettiği ürün veya hizmetler tüketicide karşılık buluyorsa basit iletişim araçlarıyla bile tüketicilerinize ulaşabilirsiniz. Hatta müşterileriniz markanız için ağızdan ağıza pazarlama yöntemi ile markanın tanıtımını sizin yerinize yapacaktır. Daha başka eksikler varsa markanın kendi zayıf yönlerini belirleyip, o noktaları iyileştirecek çalışmalarda bulunması gerekir.

Tüketiciye ulaşmak için bir örnek vermek gerekirse var olan tüketici portföyünün isteklerine karşılayabilecek bir operasyonumuz var ancak marka bilinirliğimiz eksik olsun. Bu tarz durumda kitle iletişimi yaparak yüzbinler, milyonlara erişip marka adının duyulması hedeflenebilir. Ya da satış noktası sayısı arttırılarak müşterilerin markanın bilinirliliğinin arttırılması sağlanabilir. Belirlenecek zayıf yönlere göre araç belirlemek en sağlıklı yöntem(ler) olacaktır.

6. Yüksek enflasyon pazarlama stratejisini olumsuz etkiler mi?

Stabil olmayan her ortam stratejinizi olumsuz etkileyecektir. Yüksek enflasyon da stabil olmayan bir durum olduğundan stratejiniz maalesef olumsuz etkilenecektir. Planlarınızda, medya satın alması ile hedeflediğiniz bir erişim sayısı olduğunu düşünelim. Yaşanan enflasyon ile kişi başı birim maliyetiniz artacağı için bütçeniz ile ulaşabileceğiniz tüketici sayısı negatif etkilenecektir.

7. Büyüme matrisi neleri hedefler? 

Büyüme matrisi sahip olduğunuz ürünlerin Pazar payları ve büyüme potansiyellerine göre kategorize edilmesine yardımcı olur. Büyüme matrisi ile hangi ürüne yatırım yapmaya devam edeceğinize, hangi ürüne yapılacak yatırım sonucu potansiyelin maksimuma çıkarılabileceği veya hangi ürünlerin zaman kaybetmeden likide dönüştürülmesi kararı verilmesini sağlar.

Haber bültenimize abone olun

Haftada en iyi materyalleri içeren bir mektup. Hiçbir şeyi kaçırmamak için abone olun
Takip ettiğiniz için teşekkür ederiz
Konuya göre kurslar:
«Marka Yönetimi»
DİJİTAL PAZARLAMA VE E-TİCARET
Eğitmen Didem Küçükemirler Geren
13 Mayıs 12 Haziran
Didem Küçükemirler Geren