Uluslararası eğitim platformu Laba’da verdiği Dijital Pazarlama Analitiği derslerinden sonra şimdi de 7 Haziran’da E-Ticaret eğitimi vermeye hazırlanan Ali Can Ertem’e iki önemli konuda fikir danıştık ve bu önemli cevapları sizler için hazırladık.
CarrefourSA.com Head of E-Commerce pozisyonu sahibi Ali Can Ertem, Google Ads’in e-ticarette cirolara nasıl etki edebileceğini ve 2022’de e-ticaretim yeni trendlerini anlattı.
1.Google Ads Kullanarak E-Mağaza Cirosu Nasıl Artırılabilir?
Google Ads Google’ın geliştirdiği bir reklam modelidir. Google, arama motoru pazar payının yaklaşık %75'ine sahiptir. Google Ads ile reklamlarınızı müşterilerinize arama sonuçlarında ve Google reklam ağında göstererek cironuzu ve müşteri trafiklerinizi artırabilirsiniz.
Bir web sitesine sahip olmak harika bir başlangıçtır, ancak kimse ziyaret etmiyorsa, daha fazla satış dönüşümü elde etme şansınız yok demektir.
Anahtar kelimelere dayalı olarak web sayfanıza trafik göndermenin etkili bir yolu vardır.
Google Ads (diğer adıyla Google AdWords) burada devreye giriyor. Aslında bu, dünyadaki en büyük PPC (Tıklama Başına Ödeme) platformudur.
Peki Google'dan olası satışlar nasıl oluşturulur? AdWords üzerindeki rekabet, arama yapan ziyaretçilerin reklamlarınızı tıklamasını sağlamaktır.
Kitlenizi Tanıyın
Sizi rakiplerinizden ayıran şey, hedef müşterilerinizi tanıyorsanız ve onların temel arzularına doğrudan dokunursanız, doğal olarak onları web sitenizi ziyaret etmeye, ne sunduğunuzu görmeye ve sizden satın almaya çekeceksiniz.
Bu rekabetçi oyunun zirvesinde olmak ve rakiplerinin her birini geride bırakmak istiyorsa hedef müşterilerin araştırılması çok önemlidir.
Müşterilerinizin tam olarak ne istediklerini bildiğinizi ve sorunlarının çözümünün sizde olduğunu düşünmelerini sağlayacak şekilde daha iyi anlayabilmelisiniz.
Burada hedef kitlenizden bahsediyoruz, potansiyel olarak ürünlerinizi yakında satın alacak olan müşteriler. Bakın, e-ticaret işinizi bir üst seviyeye taşımak istiyorsanız, hedef kitlenizi çok iyi tanıyorsanız, arama anahtar kelimelerini avantajınıza kullanabilirsiniz.
Reklam Metninizi Optimize Edin
Web sitenizi tanıtmak için çok sayıda kanal mevcut, potansiyel müşteriler tarafından yaygın olarak kullanılan doğru anahtar kelimeleri bulmak bu işin en önemli noktalarından biri. Bu nedenle, hedef pazarınızın kim olduğunu öğrendikten sonra, ilgi alanlarını ve çevrimiçi olarak belirli ürün aramalarına neyin sebep olduğunu belirlemelisiniz.
Daha fazla tıklama alabilmeniz için seçilen metinlerin okuyucu için yeterince ilgi çekici olması gerekir. Etkili Google Reklam metninin sırrı, mesajlarınızı nasıl iyileştireceğinizde yatar.
Mobil Web Sitenizi Optimize Edin
Mobil cihazlar için optimize edilmiş web siteleri Google aramalarında daha üst sıralarda yer alır. Google'da yapılan aramaların %70'den fazlası mobil cihazlardan yapılır.
Google trafiğinin çoğu mobil kullanıcılardan geliyor.
Web siteniz mobil cihazlar için optimize edilmemişse, ziyaretçilerin siteden ayrılma olasılığı beş kat daha fazladır.
İlgi Çekici Reklamlar Tasarlayın
Google Ads, reklamların aldığı tıklanmalar üzerinden ücretleri hesaplar. Reklamlar ne kadar ilgi çekici ve kaliteli olursa, o kadar fazla tıklanma alacaktır. Reklamları ziyaret eden kişilerin sayıları arttıkça, reklamların tanınma oranı yükselir ve anahtar kelime başına ödenmesi gereken ücretler azalır.
Reklamlardan Gelen Trafiği Web Sitenizde İlgili Sayfaya Yönlendirin
Google üzerinden ürün ya da hizmeti aradıktan sonra reklamlarla karşılaşan müşteriler, reklamlara tıklayarak web sitesine bağlanacaktır, bu nedenle ilgili reklam metni, ilgili sayfaya yönlendirilmeli ve müşteri için en hızlı sonucu üretmelidir.
Reklamlar İçin Düzenli Optimizasyon Çalışması Yapın
Google Ads reklamları onaylandıktan ve yayına çıkarıldıktan sonra, reklamlar için düzenli optimizasyonlar hazırlanmalıdır. Reklam optimizasyonları sayesinde, Google reklamları daha fazla kişiye erişir ve her zaman güncel kalır.
Bir reklam kampanyasında diğer rakiplerinizle aynı anahtar kelimeleri kullanırsanız hem daha fazla rekabete girer hem de müşterilerinize ulaşmanız daha masraflı olur. Bu durumdan negatif bir şekilde etkilenmemek için sadece geniş eşlemeli kelimelerden yararlanmayın. Tam eşlemeli ve sıralı eşlemeli anahtar kelimeleri kullanın. Bunları yanı sıra anahtar kelimelerinizi genel bir kelime ile kullanmak yerine ürününüzün adı, modeli gibi daha özel anahtar kelimeler kullanmanız faydalı olacaktır. Masraflarınız azalacak ve dönüşüm oranınızda artış göreceksiniz.
Doğru Google Ads Ağını seçin
AdWords hem ulaştığı kullanıcı sayısı hem de iş ortaklarıyla çok büyük bir ağa sahiptir. Google reklamlarında “arama ağı” ve “görüntülü reklam ağı” alternatif iki mecra olabilir.
Arama ağı iş ortakları avantajları olduğu gibi dezavantajları da olan bir seçenektir. Kampanyanıza göre bu ağ seçilmelidir. Her kampanyada arama ağı kullanmak faydalı olmayabilir.
AdWords’te reklam kampanyaları hazırlarken her bir mecrayı ayrı kampanyalar olarak açmak hem performansları daha iyi takip etmek hem de harcamalarınızı kontrol etmek adına daha yararlı olacaktır.
Coğrafi Trendlerle Ayak Uydurun
Reklam kampanyanızda genel trendleri kullanarak daha başarılı ve daha yüksek hacimli kampanyalara yapabilirsiniz. Büyük şehirlerde daha fazla kullanıcı bulunmaktadır, bu nedenle daha fazla harcama yapma ihtimali olabilir ancak bu durumda da doğru bir negatif anahtar kelime çalışması yaparak sadece ürününüzü satın almaya yatkın kullanıcılara ulaşabilirsiniz.
Reklamınız için lokasyon hedeflemesi çok önemlidir burada bir adrese yakın mı reklam yayınlayacaksınız yoksa belli bir ülkenin belli bir şehrinin başkentine 10 km uzaktaki lokasyonları mı tercih edeceksiniz tamamen size bağlı.
Tıklama Sayısını En Üst Düzeye Çıkarın
Google Ads teklif stratejileri arasında en çok kullanılan tekliflerden birisi tıklama sayısını en üst düzeye çıkarma teklifi olduğu söylenebilir. Tıklama sayısını en üst düzeye çıkarma teklifi, kampanya bütçesi dahilinde reklamların olabildiğince fazla tıklama alabilecek şekilde optimize edilmesini mümkün kılan otomatik bir teklif stratejisidir.
Doğru Cihazları Hedefleyin
Google Ads, işletmelerin reklamlarının hangi cihazlarda görüntüleneceğini seçmelerine izin verir. Arama ağı için masaüstü bilgisayarlar, tabletler ve mobil cihazlar arasında seçim yapabilir, görüntülü reklam ağında iPhone veya Windows gibi belirli cihazları hedeflemenize olanak tanır.
Sitenizde dönüşüm sağlama olasılığı daha yüksek olan cihazlarda otomatik olarak daha yüksek veya daha düşük teklif vermeye olanak tanıyan bu özellik sayesinde büyük avantaj elde edebilirsiniz.
Google Ads Kalite Puanınızı Yüksek Tutun
Google reklamlarınızın nasıl performans gösterdiğini izler ve bu bilgileri, reklamınızın arama sonucu sayfasında nerede görüneceğini belirlemek için kullanır. Google, anahtar kelimelerinizin her birine bir Kalite Puanı (QS) atar. Bu kalite puanını etkileyen bazı faktörler vardır:
Açılış sayfası alaka düzeyi: Anahtar kelimenin açılış sayfanızda bulunan içerikle alaka düzeyi.
Beklenen tıklama oranı: Bir kullanıcının anahtar kelimeyi aradıktan sonra reklamınızı tıklama olasılığı.
Reklam alaka düzeyi: Reklamınızın anahtar kelimeyle alaka düzeyi.
AdWords hesabınızın anahtar kelimeler sekmesinin altındaki “kalite puanı” sütununu ekleyerek anahtar kelimelerinizin kalite puanını kontrol edebilirsiniz.
Hedefiniz her zaman 7 ve üzeri bir kalite puanına sahip olmak olmalıdır. 7’nin altındaki herhangi bir puan, bir şeyin/şeylerin yanlış olduğunun ve üzerinde çalışılması gerektiğinin bir işaretidir.
Negatif Kelime Ekleyin ve “Search Terms” Raporunu Kullanın
Ürününüz veya sunduğunuz hizmetle ilgili oluşturduğunuz ve reklam gruplarına eklediğiniz kelimelerin hangi aramaları tetiklediğini incelemezseniz boşuna yatırım yapmış olursunuz.
Oluşturduğunuz kampanyanızın hedeflediğiniz verimi alması için belirli periyotlarla “Search Terms” raporunu çalıştırın ve kullandığınız anahtar kelimeler haricinde hangi aramalarda reklamlarınız görüntülenmiş mutlaka kontrol edin.
Alakasız sorgulardan trafik alıyorsanız yatırımınızı sağlıklı şekilde yönetemiyor ve boşa para harcıyor olabilirsiniz. Reklamlarınızın hangi aramalarda görüntüleneceğini kontrol altında tutmak için “Negatif” kelime ekleyin. Negatif kelimeleri hesap, kampanya ve reklam grubu düzeyinde ekleyerek maliyetinizi kontrol altında tutun.
YouTube’a Şans Verin
Markaların birçoğu halen YouTube platformuna gereği kadar yatırım yapmamaktadırlar. Hem yeni kullanıcılara erişmek hem de hacim yaratmak istiyorsanız YouTube’un tıpkı search ağı gibi ciro ve karlılık rakamlarını yakından takip edin.
“İnternet’ten alışveriş yapan kullanıcıların %50'sinden fazlası ürün satın almadan önce yaptığı araştırmalarda videolardan faydalanıyor”
Harcadığınız Her 1 TL’nin Dönüşünü Takip Edin
Google Ads hesabınızın dönüşümleri sayması için dönüşüm takibi yapmak çok önemlidir. Yapmak isteyeceğiniz ilk şey, web sitenizde bir Google Analytics hedefi oluşturmak ve ardından Google Ads dönüşüm izlemeyi (WordPress, Woocommerce, Shopify vb.) kurmak için bu ek talimatları izlemektir. Özellikle WordPress ve Google Ads ile kolay bir entegrasyona sahiptir.
Bu başlıklardan oluşan bir kontrol tablosu hazırlayarak, kısa periyotlarda düzenli olarak raporlar oluşturun ve fırsat noktaları üzerinde sürekli iyileştirmeler yaparak Google Ads gelirlerinizi arttırın.
2. 2022'de E-Ticaretin Yeni Trendleri Nelerdir?
E-ticarette işletme sahipleri ve profesyoneller için, sektör trendlerini yakından takip etmek, rekabetçi kalmanız ve yeni fırsatlar belirlemeniz için çok ama çok önemlidir.
Mobil Ticaret
Akıllı telefonlar, online perakendecilerin hedef grubuna dahil olan hemen hemen herkesin günlük yaşamının bir parçasıdır. Günlük yoldaşlarımızın artan kullanımı, 2022'de online perakendeciler için büyük fırsatlar sunuyor.
Bu nedenle, mobil ticaretle ilgili olarak müşteri deneyimini iyileştirmek en büyük önceliğiniz olmalıdır.
Sosyal Ticaret
Sosyal ticaret yeni değil, ancak kullanımının 2022'de tekrar mevcut tüm rekorları kırması çok muhtemel. Sosyal ticaret, e-ticaret faaliyetlerinin bir uzantısı olarak görülebilir. Satın alma, Instagram veya TikTok gibi sayısız sosyal medya platformlarından birinde gerçekleşir, Z kuşağının %97'sinin satın alma öncesi ilham kaynağı olarak sosyal medyayı kullanmakta, bu nedenle yeni ticaret modeli sosyal ticarete doğru kaymaktadır.
Video İçerik ve Canlı Alışveriş
Canlı alışveriş, hayatımıza girerek süreklilik yaratacak bir olgudur.
Alibaba ya ait olan canlı yayın satış platformu Taobao'nun 40 milyon takipçisi var. Yalnızca ABD'de canlı yayın pazarının 2021'de 11 milyar dolara ulaştığı tahmin edilirken, 2023 yılına kadar bu rakamın 25 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Canlı alışveriş yapısı, potansiyel müşterilerle markalar arasında gerçek bir insan bağlantısı yaratıyor.
Sesli Arama ve Sipariş
Sesli arama ve sesli sipariş, kelimenin tam anlamıyla uçmayı bekleyen bir trend. Alexa, Siri, Bixby, Google Asistan, Cortana veya diğer adları ne olursa olsun, başta ABD olmak üzere Amazon, Google ve diğer oyuncuların sesli asistanları uzun süredir hayatımızda ve her geçen gün daha fazla bizlere eşlik ediyorlar. Adeta görünmez oda arkadaşları olarak hayatımızdalar.
Tahminlerine göre sesli arama, yani sesli asistanlar aracılığıyla arama yapmanın 2023'te 80 milyar dolarlık satış yapması bekleniyor.
Pazar Yerleri Üzerinden Çok Kanallı Satış
2022'de birçok online perakendeci, çok kanallı bir satış stratejisi seçmeye devam edecek. Çevrimiçi pazaryerlerinin sayısı artıyor ve satıcılar mümkün olduğunca çok sayıda satış kanalında hedef kitlelerine görünür olmaya çalışacaklar.
Sürdürülebilir E-Ticaret
Bu konuya artan ilgi ve önemine dayanarak, yeşil iş süreçleri 2022'de daha da önemli hale gelecek. Ürünlerin özellikleri belirleyici bir rol oynamaya devam edecek. Ek olarak, sürdürülebilir paketleme, iklime zarar vermeyen teslimat, karbon ayak izi ve çevre dostu teslimatın önemi de hızla artırması muhtemel.
Tedarik Zinciri ve Bulunurluk
Özellikle 2021'in ikinci yarısı, sipariş karşılamanın yalnızca bir maliyet faktörü olmadığı, çoğu durumda çevrimiçi şirketler için en önemli başarı faktörü olduğunu gördük. Bu durum 2022'de e-ticarette değişmeyecek. Verilen siparişleri yerine getirememesinden daha sinir bozucu bir şey var mı? Çoğu zaman, bunun doğrudan sonucu, kar kaybı veya memnuniyetsiz müşteriler olarak karşımıza çıkıyor. Bu nedenle bu kanallardaki iyileşme ve inovasyonlar fırsat noktaları oluşturacak ve fark yaratacaktır.
Doğru Planlama ve Karlı Büyüme
E-ticarette doğru planlamaya zaman ayıran markalar için başarılı bir yıl olacak. Her şeyin birkaç hafta içinde değişebileceğini hepimiz deneyimledik. Özellikle envanter, maliyet yönetimi ve pazarlama giderleri söz konusu olduğunda, mümkün olduğunca esneklik sağlayan markalar için planlama kritik rol oynayacaktır.
Artan operasyonel maliyetlere karşılık marj oranını koruyarak, rekabette hacim kaybı yaşama riskini yakından takip edip karlı büyüme hedeflemek ve toplamda +Ebitda seviyesinde kalabilmek.
2022'de bizi bekleyen bazı zorluklar ve bunlarla birlikte fırsatlar var.
2022 E-ticaret eğilimleri de açıkça gösteriyor ki, bu yıl kendinizi rekabette farklı kılmak için birçok fırsat olacak. Bu trendleri akılcı kullanarak başarılı bir iş yılı geçirebilirsiniz.